Fietsstimulering tijdens coronacrisis

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat er bijna geen woon-werkverkeer meer is. Fietsen naar het werk is er veelal niet meer bij. Valt dan ook direct de fietsstimulering weg? Dat hoeft niet! Er zijn ook nu nog goede oplossingen om fietsstimulering aan te passen naar de thuissituatie van de werknemers. Bijvoorbeeld een aangepaste uitdaging binnen het fietsstimuleringsprogramma van Go Velo voor thuiswerkers.

Veel werkgevers hebben in de afgelopen jaren de stap genomen om te starten met een fietsplan: een fiets van de zaak, elektrische leasefiets of een renteloze lening om een fiets aan te schaffen. Werknemers benutten deze mogelijkheden graag en zijn hierdoor in staat om de auto te laten staan en te fietsen naar het werk. Tot de coronacrisis. Nu we allemaal thuis werken is het belangrijker dan ooit om toch actief, gezond en vitaal te blijven. Met de gedrag veranderende fietsapp van Go Velo bestaat nu ook nu de mogelijkheid om in deze periode deelnemers te activeren en vanuit huis ook te zorgen voor extra beweging en fietsstimulering.

Van kostenbesparing naar vitaliteit

Go Velo fietsstimulering is gebaseerd op 3 belangrijke pijlers:

  1. Economisch
    Kostenbesparing in woon-werkverkeer: besparen op parkeerkosten, brandstof, leasekosten, productiviteit en verzuimkosten.
  2. Milieu
    Minder schadelijke uitstoot van CO2, fijnstof of stikstof.
  3. Vitaliteit en gezondheid
    Fietsers zijn minder vaak ziek, slimmer en voelen zich beter, minder kans op burnoutklachten.

Door de coronacrisis vallen de voordelen in de eerste pijler (economisch) grotendeels weg. Op dit moment is het dus goed om te kijken naar de andere voordelen die een fietsstimuleringsprogramma biedt. Go Velo werkt op basis van gedragsverandering en zet sterk in op vitaliteit en gezondheid. Go Velo is een flexibel fietsstimuleringsprogramma dat inmiddels al jarenlang werknemers duurzaam activeert om te fietsen en is momenteel een van de weinige stimuleringsprogramma’s dat een effectieve maatwerk oplossing kan bieden in deze periode van de coronacrisis.

Werkgever stimuleert fietsen tijdens de coronacrisis

Go Velo is per 1 April gestart met een nieuwe challenge binnen het fietsstimuleringsprogramma voor thuiswerkers. Go Velo werkt met een intelligente app die naast woon-werkverkeer ook automatisch privé kilometers kan meten. Hierdoor kunnen bedrijven ook in deze coronaperiode gebruik maken van het fietsstimuleringsprogramma om werknemers gezond en vitaal te houden. Go Velo heeft een uitdaging gemaakt waarbij deelnemers niet alleen punten verdienen met elke fietskilometer, maar nu ook bonuspunten kunnen ontvangen door wekelijks een bepaalde afstand of een aantal fietsritten te maken. Als dit is gelukt, dan krijgt de deelnemer een beloning of bonuspunten. Met een stukje maatwerk kunnen we in overleg alle mogelijke challenges bedenken. Een challenge kan zo aanzet geven tot een collegiale samenhang ook in deze bijzondere periode!

Veiligheid tijdens de coronacrisis

Alle communicatie via Go Velo verloopt volgens de laatste RIVM regelgeving. De aanmeldprocedure is online. Door middel van de app kunnen we direct communiceren met de deelnemers. Daarbij wijzen we altijd op de veilige afstand (momenteel 1,5 meter) en adviseren we om niet in groepen te fietsen. We adviseren dan ook om het liefst alleen fietsen, maar als je met een gezinslid fietst is dat natuurlijk ook mogelijk. Op de fiets een frisse neus halen is dan ook een goed idee, zolang je drukke plaatsen vermijdt en niet de deur uit gaat als je zelf niet fit bent of denkt dat je symptomen van corona hebt.

Anderhalve meter economie

De anderhalve meter afstand heeft behoorlijk wat invloed op de manier waarop we ons kunnen verplaatsen. Het openbaar vervoer is in deze periode alleen te gebruiken voor noodzakelijke verplaatsingen en heeft maar 40% van de totale capaciteit beschikbaar. 60% van de OV-gebruikers zal dan ook moeten kiezen voor een andere vorm van vervoer. Om files te voorkomen is de auto dan minder geschikt en zal er voor de kortere afstanden vaker gekozen moeten worden voor bijvoorbeeld de fiets. We zien dan ook dat er al veel nieuwe fietsvriendelijke initiatieven ontstaan die het fietsen verder stimuleren, zoals het aanleggen van extra fietspaden of het beschikbaar stellen van autowegen voor de fietsers. De anderhalve meter afstand kan op deze manier beter worden gehouden. Zeker in de grote steden is een fietsvriendelijke omgeving van groot belang.

Ook voor deelauto’s en carpool initiatieven zal er in deze periode goed gekeken moeten worden naar veilige oplossingen. Ook hier geld dat voor de korte afstand de fiets een goed alternatief is.

Deze coronacrisis is een unieke situatie waarvan we niet weten hoelang deze nog zal duren. Het is dan ook belangrijk om juist nu de betrokkenheid met elkaar te houden en ook vitaal en actief te blijven.