Fietsen is gezond!

Fietsen is gezond

We bewegen de laatste decennia steeds minder en dat merken we goed aan ons lichaam. Waar onze voorouders nog actief op pad gingen om een maaltijd te vergaren, zijn we momenteel binnen ons brood aan het verdienen achter een computer in een kantoortuin. Geen wonder dat we ons vaak lusteloos voelen. Met te veel zitten kan ons lichaam slecht omgaan. Bewegen is een must!

Een halfuurtje bewegen is voldoende

Het is belangrijk om regelmatig te bewegen want inactiviteit vergroot het risico op chronische ziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Te weinig bewegen kan ook zorgen voor depressiviteit en overgewicht. Een te hoog LDL-cholesterol kan ervoor zorgen dat vetten ophopen in de aderen en vervolgens adervernauwing en aderverkalking veroorzaken. Daarnaast kan te weinig bewegen ook zorgen voor een te hoge bloeddruk, diabetes en stress.

Het is niet eens nodig om je iedere dag in het zweet te werken of om intensief te gaan sporten, maar het is wel van belang om iedere dag een halfuurtje te bewegen. Bewegen? Het gaat dan om een lichte inspanning zoals traplopen, wandelen, tuinieren, zwemmen of natuurlijk fietsen! Met een halfuurtje bewegen kun je het risico op hart- en vaatziekten al fors naar beneden brengen. Door regelmatig naar je werk te fietsen verhoog je je fitheid met 13% en de fitheid voor deze groep is vergelijkbaar met die van hun 10 jaar jongere collega’s (bron: TNO)

Fysiek én mentaal fit

Het gaat erom dat het lichaam 3 tot 6 keer zoveel energie gebruikt als in rust. Met stevig wandelen verbruikt het lichaam bijvoorbeeld 3 keer zoveel energie als in rust en met fietsen 5,8 keer zoveel. Je verbrandt door te fietsen of te wandelen meer calorieën en hebt minder moeite om op gewicht te blijven. Gezond eten is daarbij belangrijk, want overgewicht en obesitas vergroten ook het risico op hart- en vaatziekten en hangen vaak samen met te weinig beweging. Door meer te bewegen komt er meer HDL-Cholesterol in het bloed, waardoor de afvoer van vetten beter kan plaatsvinden. Hierdoor voel je je fitter, heb je minder risico’s op hart en- vaatziekten en zal je een minder hoge bloeddruk hebben. Ook op de stofwisseling heeft bewegen een gunstige uitwerking; je hebt hierdoor minder kans op diabetes type 2.

Naast de fysieke voordelen heeft bewegen ook mentale voordelen, want het vermindert de kans op stress. Het is dan ook belangrijk om niet langer als twee uur achter elkaar te zitten en af en toe te bewegen voor de bloedsomloop. Doordat je bijvoorbeeld lekker je hoofd ‘leeg fietst’, is de kans op stress veel kleiner:

  • 1 keer per week fietsen naar je werk verlaagt de kans op stress met 20%
  • 4 keer per week fietsen naar je werk verlaagt de kans op stress met 52%

(Bron: Institute of Global Health)

Naast het fietsen is het verstandig om 1 of 2 keer per week ook nog wat spierversterkende oefeningen te doen. Dit zorgt voor sterke botten en spieren en die zijn tevens van belang om actief te blijven.

Een uur fietsen = een uur langer leven

Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde Nederlander 75 minuten per week fietst. Universiteit Utrecht vergeleek deze landelijke statistieken met die van de World Health Organisation (WHO) en kwam tot de volgende conclusie: een uur fietsen betekent een uur langer leven. Voor de fietsende Nederlander komt dat neer op ongeveer zes maanden.

Gerelateerd nieuws

AANMELDEN
WACHTWOORD VERGETEN
CONTACT