FAQ | Vragen over Go Velo?

Heb je een vraag? Bekijk dan hieronder in de veelgestelde vragen (FAQ) of het antwoord al wordt gegeven. Staat jouw antwoord niet bij deze FAQ? Neem dan contact op met de helpdesk.

Fietsapp

In de fietsapp van Go Velo vind je bij ‘instellingen’ op welke manier de fietsapp jouw ritten meet. Dat vind je bij ‘meetinstellingen’. Je kunt het automatisch meten aanzetten door het balkje naar rechts te schuiven. Wanneer automatisch meten uitstaat, staat er rechts bovenin de fietsapp een balkje om je ritregistratie per rit te starten en te stoppen.

In de instellingen van je smartphone klik je op de Go Velo fietsapp en geef je de fietsapp toegang tot je locatiegegevens. Ook moet de fietsapp toegang hebben tot mobiele data (internetverbinding), zodat er contact met GPS gemaakt kan worden. Alleen dan kunnen jouw ritten geregistreerd worden met de Go Velo fietsapp. Twijfel je of je instellingen goed staan? We hebben voor een aantal telefoons een handleiding beschikbaar!

De Go Velo fietsapp gebruikt ongeveer 50 MB per maand. Dit is echter wel afhankelijk van hoeveel je fietst en hoe vaak. 50 MB is voldoende als je 5 dagen in de week naar je werk fietst.

Ja, dat kan. Het registreren van ritten met GPS verbruikt stroom. De app werkt het beste als je de app en de GPS continu aan laat staan. Om de accu wat te sparen, kun je op het moment dat je niet fietst de GPS uitzetten. Denk er wel aan om de GPS weer aan te zetten, voordat je naar je werk fietst. Om je accu te sparen, kan je daarnaast ook kiezen voor handmatig registreren van je ritten. Dit doe je door het ‘automatisch meten’ uit te zetten en de start- en stopknop te gebruiken als je op de fiets stapt en als je op je bestemming bent aangekomen.

LET OP: zet je smartphone niet in de energiebesparingsmodus. Dat zorgt voor een mindere prestatie van de app en dus het meten van ritten.

Om in de fietsapp te kunnen inloggen, moet je aangemeld zijn als deelnemer. Check je internetverbinding, voer de juiste inloggegevens in (het wachtwoord is hoofdlettergevoelig, het e-mailadres moet met allemaal kleine letters ingevuld worden) en zet je smartphone uit en weer aan. Lukt het nog niet om in te loggen? Stuur een e-mail naar helpdesk@govelo.nl.

De app is ontwikkeld voor smartphones met een iOS (versie 8.0 of hoger) of een Android (4.0 of hoger) besturingssysteem. Helaas is de app niet beschikbaar voor Windows smartphones.

Standaard staat in je app ‘automatisch meten’ aan en is er geen start- en stopknop te vinden. Je kunt ervoor kiezen om wel de start- en stopknop te gebruiken door deze toe te voegen via ‘instellingen’. Hier kun je onder ‘meetinstellingen’ het schuifje achter ‘automatisch meten’ naar links schuiven. Deze is rood en wordt dan grijs. Rechtsboven in je app verschijnt dan de start- en stopknop. In het overzicht van je app verschijnt ook een grijze balk met de melding ‘meten staat uit’.

Het toevoegen van je ritten aan je app kan even duren. Dit proces kun je versnellen door in het rittenoverzicht met je vinger van boven naar beneden over je scherm te vegen. Hiermee refresh je het systeem en worden je ritten direct zichtbaar. Staat je rit er dan nog steeds niet tussen? Neem dan contact met ons op via helpdesk@govelo.nl.

Zorg er voor dat je eerst de app van je oude werktelefoon verwijderd, voordat je de fietsapp op je nieuwe telefoon installeert. Wanneer je op twee telefoons tegelijk bent ingelogd weet de app namelijk niet meer wat jouw huidige locatie is en kunnen er dus geen ritten geregistreerd worden. Volg onderstaande stappen om dit te voorkomen:

Stap 1: Log uit en verwijder de Go Velo fietsapp van je oude telefoon.
Stap 2: Download de Go Velo fietsapp op je nieuwe telefoon.
Stap 3: Log in op je nieuwe telefoon met jouw Go Velo account (e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord).
Stap 4: Zorg ervoor dat de app toegang heeft tot jouw locatie en data.

Punten

Je ontvangt punten op basis van je gefietste kilometers. Hoe meer je fietst, hoe meer punten je ontvangt. Voor elke fietskilometer ontvang je een punt. Je puntenaantal vind je terug in de app.

Je kunt je punten in de app inwisselen voor producten of kortingen op leuke fietsaccessoires en een donatie aan een goed doel. Per item zie je hoeveel punten je hiervoor inwisselt. Je kunt zelf bepalen wanneer jij je punten inwisselt.

Financiële vergoeding

Werknemers waarvan de werkgever het Go Velo programma aanbiedt, kunnen in aanmerking komen voor een financiële vergoeding. De hoogte van deze vergoeding en de voorwaarden hiervoor zijn afhankelijk van jouw organisatie.

Alleen als de woon-werkrit in zijn geheel op de fiets is afgelegd, komt deze in aanmerking voor een beloning in geld. Het gaat dus om een fietsrit tussen het woonadres en het werkadres. Wanneer een deel van de woon-werkrit met een ander vervoersmiddel is afgelegd, kan deze niet worden meegeteld. De gereden fietskilometers komen wel in aanmerking voor punten.

Ritregistratie

Je ritten worden geregistreerd wanneer je bent ingelogd in de app en alle instellingen van de app en je smartphone goed staan. Het duurt soms even voordat je ritten zichtbaar zijn in je app. Je kunt dit proces versnellen door met je vinger van boven naar beneden in je app over het scherm te vegen. Je ziet dan een ‘update-teken’ in beeld verschijnen en hierna staan je ritten erin.

App instellingen
In de app van Go Velo vind je bij ‘instellingen – meetinstellingen’ op welke manier de app jouw ritten meet. Je kunt het automatisch meten aanzetten door het balkje naar rechts te schuiven (deze wordt dan blauw). Wanneer automatisch meten uitstaat, staat er rechts bovenin de app een balkje om je ritregistratie per rit te starten en te stoppen.

Telefoon instellingen
In de instellingen van je smartphone zelf klik je op de Go Velo app en geef je de app (altijd) toegang tot je locatiegegevens. Ook moet de app toegang hebben tot mobiele data (internetverbinding), zodat er contact met GPS gemaakt kan worden. We adviseren daarnaast ook dat de WiFi aanstaat. Dit zorgt voor optimale registratie van de ritten met de Go Velo app. Mocht je twijfelen of je instellingen goed staan check dan eerst even de handleidingen. Je kunt ook altijd contact met ons opnemen via helpdesk@govelo.nl. Vermeld dan altijd even welk type telefoon je hebt.

Als jouw app niet goed functioneert, controleer dan de volgende punten:

  • Zorg dat je locatievoorzieningen altijd aan staan.
  • Zorg ervoor dat je mobiele data (3G of 4G internet en WiFi) altijd aanstaan, alleen met een internetverbinding kan er een gps-verbinding gemaakt worden.
  • Voor een goede GPS-verbinding raden we je aan je smartphone niet onderin je tas of naast je laptop te plaatsen. In je jaszak is het beste.
  • Download de laatste update van de Go Velo fietsapp in de Google Play Store of App Store (of zorg voor een automatische update).
  • Zorg dat je smartphone ruim voor vertrek aanstaat en toegang tot internet heeft, zo kan er al een GPS-verbinding tot stand gebracht worden.
  • Log niet uit om er zeker van te zijn dat de app altijd aanstaat.
  • Voor een optimale registratie gebruik je consequent de start- en stopknop.
  • Sluit andere openstaande app’s af, omdat deze soms veel telefoongeheugen vragen en GPS-signaal nodig hebben. Dit kan de prestatie van de Go Velo fietsapp verminderen.
  • Herstart je smartphone regelmatig.
  • Start de app opnieuw na een update op je smartphone, als je de vliegtuigmodus tijdelijk hebt ingeschakeld of wanneer je telefoon helemaal uit heeft gestaan.

Nog steeds geen goede registratie? Check de handleidingen of neem contact met ons op via helpdesk@govelo.nl.

Het duurt soms even voordat je ritten zichtbaar zijn in je app. Je kunt dit proces versnellen door met je vinger van boven naar beneden in je app over het scherm te vegen. Je ziet dan een ‘update-teken’ in beeld verschijnen en hierna staan je ritten erin.

Mis je toch nog een rit? Dan kun je het volgende doen:

  1. Open de app en kijk in het rittenoverzicht onder het kopje ‘alle’ of je op het tijdstip van jouw fietsrit toevallig een rit ziet staan. Bij hele snelle fietsers denkt de app namelijk soms dat je een autorit hebt gemaakt. Je kunt nu zelf die rit omzetten van autorit naar fietsrit.
  2. Staat ook onder het kopje ‘alle’ geen rit geregistreerd op de bewuste tijd? Dan kun je via de button onderaan je scherm je gemiste woon-werkrit melden. Je geeft aan of je naar je werk, of naar huis hebt gefietst en op welke dag en tijdstip dit was. Het Go Velo team beoordeelt jouw aanvraag en voegt de rit na goedkeuring automatisch toe aan je overzicht.
  3. Mocht je nou heel vaak een rit missen, of wordt er helemaal niks geregistreerd? Neem dan contact op met de helpdesk van Go Velo. Zij zoeken samen met jou naar de oorzaak van het probleem, zodat de ritregistratie in de toekomst gewoon goed verloopt!

Niet alleen je fietsritten registreren we, ook je ritten met andere vervoersmiddelen, zoals de auto en de trein. Dit gebruiken we, gestandaardiseerd en geanonimiseerd, voor wetenschappelijk onderzoek. Als je deze ritten niet geregistreerd wilt hebben, vink dan de functie ‘automatisch registreren’ uit. De app registreert dan geen ritten. Denk er bij je fietsritten dan wel aan de start- en stopknop te gebruiken.

Mocht je je privé-ritten niet geregistreerd willen hebben, zet dan het ‘automatisch registreren’ uit bij de ‘instellingen – meetinstellingen’ in je Go Velo app. Je kunt ook uitloggen, via het menu in je app. Wanneer je uit wilt loggen, doe dit dan ruimschoots (ca. 30 min) na het einde van de rit zodat de fietsrit goed geregistreerd wordt.

Veel mensen vergeten de Go Velo app van hun oude toestel te verwijderen en zijn dus op zowel hun nieuwe als oude telefoon ingelogd. Hierdoor kunnen registratieproblemen optreden. Wanneer je op twee telefoons tegelijk bent ingelogd weet de app namelijk niet meer wat jouw huidige locatie is en kunnen er dus geen ritten geregistreerd worden. Denk je dat dit bij jou het geval is? Mail dan naar helpdesk@govelo.nl en laat ons weten met welke telefoon je blijft fietsen, wij zorgen er dan voor dat het probleem wordt opgelost!

Soms wordt je woon-werk fietsrit niet als 1 rit geregistreerd, maar in een aantal losse fietsritten omdat je onderweg bijvoorbeeld bent gestopt om boodschappen te doen. Dit is niet erg!

Fiets je voor punten?
In dat geval heb je gewoon voor elke losse rit de punten ontvangen waar jij recht op hebt.

Fiets je voor een financiële beloning?
In dat geval is de volledige beloning toegekend aan het eerste gedeelte van de rit. Het systeem heeft dan herkend dat je een woon-werkrit hebt gemaakt en deze rit telt ook gewoon mee in het totaal aantal woon-werkritten. Zie je geen financiële beloning staan? Vraag dan gerust bij ons na of het goed is gegaan!

Inschrijving

Stuur je gewijzigde gegevens (zoals adres, rekeningnummer) naar helpdesk@govelo.nl. Wij zorgen ervoor dat je wijzigingen worden verwerkt en sturen je een bevestiging.

Als je niet meer wilt meedoen aan Go Velo, kun je je afmelden door een mailtje te sturen naar helpdesk@govelo.nl. Geef in je mail aan wat de reden is voor je afmelding, je voor- en achternaam en het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat voor Go Velo.

Je kan je aanmelden door het aanmeldformulier in te vullen.

Werkgevers

Nee hoor, Go Velo is een full-service programma dat erop gericht is de werkgever zoveel mogelijk te ontzorgen. Wij nemen al het werk uit handen, zodat er geen extra werk voor uw organisatie bijkomt. Benieuwd hoe we dat doen? Neem contact met ons op.

Natuurlijk, dat kunnen wij ook voor u uitrekenen. Graag stellen we in een persoonlijk gesprek vast wat precies uw wensen zijn rondom fietsstimulering, op welke termijn dit moet worden geïmplementeerd, hoeveel werknemers u wilt laten deelnemen en welke regeling u ze wilt aanbieden. Op basis daarvan kunnen wij u een offerte op maat bieden.

De vergoeding die u uitkeert aan uw werknemers wordt inderdaad belast. Er zijn twee mogelijkheden om dit te doen:

  • Binnen de ruimte die er is in de vrijgestelde reiskostenvergoeding van € 0,19.
  • Het reserveren van een bedrag binnen de Werkkostenregeling.

Jazeker, dat kunnen we helemaal voor u verzorgen. De ritten worden geregistreerd met de Go Velo app en wij betalen de vergoeding maandelijks uit aan de deelnemers. U ontvangt elke maand een factuur voor de vergoedingen die zijn uitgekeerd.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Stuur jouw vraag naar ons op en we proberen binnen 1 werkdag te reageren.