GO!  Fietsplan van de zaak

Mobiliteit binnen bedrijven is actueel. Hoe gaan we binnen een bedrijf of organisatie de mobiliteit van werknemers sturen. Steeds vaker wordt een fietsplan ingevoerd om optimaal te kunnen profiteren van de fiscale regelgeving en belastingtechnische voordelen. De aanschaf van een nieuwe fiets, elektrische fiets (E‑Bike) of speedpedelec valt namelijk binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling.

Fietsplan

De fiets van de zaak (Leasefiets) wordt is voor werknemers een zeer populaire secundaire arbeidsvoorwaarde. Met een fietsplan voor werknemers bespaar je als werkgever niet alleen op je mobiliteitskosten, maar zorg je ook voor vitalere werknemers. Hierdoor minder ziekteverzuim met actievere en productievere werknemers. Als bedrijf draag je bij aan een wereld met minder CO2 uitstoot, fijnstof, en stikstof. Meer forenzen vanuit de auto op de fiets betekent minder files en een betere reistijd zekerheid.

Duurzame gedragsverandering

Om een fietsplan effectief uit te voeren is het belangrijk dat werknemers blijvend gebruik maken van deze fietsregeling. Veel werknemers zullen niet zomaar hun gedrag aanpassen en hierbij is vaak een gedragsverandering nodig die ook op langere termijn zorgt voor het gewenste fietsgedrag. Samen met de gedragswetenschappers van D&B gedrag hebben we met Go velo een fietsstimuleringsprogramma opgesteld die duurzaam het gedrag van de werknemers veranderd op basis van challenges en beloningen. Een effectieve uitvoering van een fietsplan is dan ook alleen mogelijk wanneer het ondersteund wordt door een serieus fietsstimuleringsprogramma dat duurzame gedragsverandering ondersteunt.

Een fietsplan bestaat dus niet alleen uit het beschikbaar stellen van een fiets, maar heeft veel meer te maken met het faciliteren van de juiste omstandigheden om te fietsen naar het werk. Daarbij horen ook de juiste faciliteiten op de werklocatie zoals goede overdekte en goed verlichte fietsstallingen, een drooghok voor regenkleding of kleedruimte, opberglockers en douchegelegenheid en eventueel een (periodieke) fietsreparatie en onderhoudsservice.

Fiets van de zaak

Een leasefiets van de zaak is voor werkgevers en werknemers vanaf 1 januari 2020 zeer interessant. De verplichtingen zijn er vanuit de overheid uit gehaald, geen minimale woon werk ritten meer en geen administratieve rompslomp met verplichte registraties. Een vaste bijtelling van slechts 7% voor de leasefiets van de zaak en voor een paar euro per maand fietst de werknemer op een prachtige elektrische fiets. De regels voor de werknemer liggen volledig bij de werkgever. In combinatie met een fiets stimuleringsprogramma als Go velo kun je zo ook het woon werkverkeer stimuleren.

Fietsregeling 2020

De fietsregeling zoals deze bestond in het nationale fietsplan was lastig uit te voeren door alle regeltjes en voorwaarden, maar dat is vanaf januari 2020 sterk verbeterd. Veel bedrijven bieden hun werknemers een fiscale fietsregeling aan. Dit kan  door een fiets te vergoeden of verstrekken, waarbij de fiets eigendom wordt van de werkgever. In deze vorm spreken we eigenlijk niet van een fiets van de zaak, maar wordt deze gezien als loon en hierdoor kan deze verrekend worden met de werkkosten regeling.

Bij een fiets van de zaak praten we eigenlijk alleen over de leasefiets, hierbij is de fiets eigendom van de werkgever en heeft de werknemer de fiets in bruikleen en moet de werknemer in principe de fiets bij uittreding ook weer inleveren. De leasefiets heeft een forfaitaire bijtelling van 7%.  Op jaarbasis dus slechts een klein bedrag en voor de werknemer zeker op maandbasis een bedrag van slechts enkele euro’s, waardoor het een erg interessante regeling is, zeker omdat na de looptijd de fiets vaak voor een laag bedrag kan worden overgenomen. Het aanbieden van een leasefiets past dus uitstekend binnen een concept als  mobility as a service .

leasefiets E-Bike

Werkkosten regeling fiets

De werkkosten regeling voor de Leasefiets of E-bike is vanaf 1 januari 2020 extra interessant. Met de verhoging van de vrije ruimte van 1,2 naar 1,7% over de eerste 400.000 aan totale loonsom biedt dit ruimere financiële mogelijkheden. Als werkgever kun je onbelaste vergoedingen aan werknemers geven binnen deze vrije ruimte. Deze vergoedingen zijn in te zetten naast de gerichte vrijstellingen:

–  vergoedingen voor woon werkverkeer binnen het openbaar vervoer

– reiskostenvergoeding tot 0,19 ct per kilometer

Wil je als bedrijf volledig profiteren van de voordelen van fietsende werknemers, dan is het verstandig om er een fiets stimuleringsprogramma aan te koppelen zodat je ook de resultaten kunt zien middels een effect rapportage. Met de Go Velo fietsapp kun je duurzaam het fietsen naar het werk stimuleren. Beloon fietsers met een geldelijke vergoeding per kilometer of fiets voor punten.

Belangstelling voor Go Velo?

Bent u ook van mening dat het stimuleren van fietsen naar het werk u als werkgever veel kan opleveren? Neem dan contact met ons op en we vertellen u graag meer in een persoonlijk gesprek.

*

*

*

AANMELDEN
WACHTWOORD VERGETEN
CONTACT