Fietsgedrag van Brabanders flink veranderd door corona-maatregelen

In de maanden februari, maart en april is er met de coronacrisis veel veranderd, zo ook op het gebied van mobiliteit en fietsgedrag. Met Go Velo meten we woon-werkritten, maar ook de gefietste kilometers en ritregistratie van autoritten of vervoer met OV. Deze data wordt normaliter gebruikt om bedrijven en overheden inzage te kunnen bieden in de effecten van het fietsgedrag. Hiermee bieden we oplossingen voor vraagstukken en mobiliteitskwesties. Met de Go Velo app bieden we een fietsstimuleringsprogramma vanuit de werkgever. Werknemers worden gestimuleerd en gemotiveerd om vaker de fiets te laten pakken. Ondanks het stilvallen of beperken van het woon-werkverkeer, is het wel mogelijk om de data van privékilometers en andere verplaatsingen te kunnen blijven meten. Dit geeft een interessant inkijkje in hoe de coronacrisis het fietsgedrag beïnvloedt.

Data rapportage

Door voor de provincie Noord-Brabant de data van onze deelnemers samen te voegen kunnen we de veranderingen in het fietsgedrag bij de Go Velo gebruikers in Brabant goed bekijken. We zien in deze periode duidelijke veranderingen. Hieronder staan een paar van deze datarapportages in grafiekvorm.

Fietsgedrag februari

We zien hier het percentage Go velo-gebruikers dat dagelijks de fiets pakt om naar het werk te gaan. Normaliter zien we zo’n 60% gebruikers dat de fiets pakt op een doordeweekse dag, waarbij de eerste dip het carnaval betreft (23-25 februari). Dit heeft dan ook direct effect op het fietsgedrag en op het andere mobiliteitsgedrag. Een groter aantal deelnemers gaat in deze periode ook niet meer met de auto of het OV (een verdubbeling van het normale aantal mensen dat niet met de auto of het OV gaat).

27 februari was in Nederland de eerste coronabesmetting geregistreerd en in de dagen erop zien we in toenemende mate het aantal besmettingen toenemen.

Fietsgedrag maart

Op 9 maart komt de regering met de eerste maatregelen, inwoners van Brabant worden verzocht om zo veel mogelijk thuis te werken. Op 11 maart zien we in Nederland meer dan 500 besmettingen en volgen verdere maatregelen. Vanaf dat moment zien we ook dat mensen echt meer binnen blijven en dat veel mensen gehoor geven aan de oproep en zowel de fiets als de auto laten staan.

23 maart volgden aanvullende verregaande maatregelen, ook wel bekend als de intelligente lockdown, waarbij weinig gebruik wordt gemaakt van welk vervoersmiddel dan ook.

Fietsgedrag april

De kleine opleving in de periode van 6-9 april kunnen we verklaren door het prachtige weer, waardoor er meer gefietst is in die dagen. Het mooie weer is dan ook direct verantwoordelijk voor meer fietskilometers en zeker niet voor meer mobiliteit in het algemeen, want de auto en het OV worden nog steeds zo weinig mogelijk gebruikt. Hieronder de gefietste kilometers en daaronder de temperaturen per dag. Dit sluit naadloos aan bij de eerste grafiek en laat zien dat iedereen over het algemeen goed thuis blijft, maar dat met het mooie weer toch vaak even de fiets wordt gepakt om er even uit te gaan.