Ride & Bike in het woon-werkverkeer

De wijze waarop we omgaan met mobiliteit is voor altijd veranderd. We beseffen steeds meer dat het onlogisch is om uren te rijden voor een korte afspraak. Er zijn niet oneindig veel parkeerplekken in de binnensteden en we zullen moeten kijken naar een betere verdeling van de ruimte op de weg. Hoe maken we de juiste keuze voor het woon-werkverkeer? Tussen rijden met de auto of het OV en fietsen naar het werk? Oftewel, hoe schakelen we tussen Ride & Bike?

Bewust woon-werkverkeer

We zijn ons bewuster van de impact van verkeer op het milieu. We kiezen daarom ook vaker voor elektrische auto’s, elektrische scooters, deelauto’s of gewoon (vaker) de fiets. Om minder auto’s op de weg te laten rijden, is carpoolen een mooi voorbeeld van slim weggebruik. In plaats van iedereen met de eigen auto naar het werk te laten rijden, worden er afspraken gemaakt om gezamenlijk in één auto naar het werk te gaan. Hierdoor bespaart men niet alleen op benzinekosten, maar zorgt het ook voor minder files, minder schadelijke uitstoot en een betere doorstroming op de weg.

Multimodale mobiliteit

Veel bedrijven hebben een fietsplan voor de medewerkers om vitaliteit te bevorderen. Voor de korte (1-7 km) en middellange afstand (7-15 km) is dat een prima oplossing. Met een speedpedelec kan woon-werkverkeer zelfs voor de wat langere afstanden (tot 30 km) een oplossing zijn.

De woon-werkrit gebeurt vaak uit gewoonte rechtstreeks met de tweewieler, het OV of met de (elektrische) auto. Toch is het geeneens zo gek om ervoor te kiezen om een deel met de auto of het OV te reizen en het laatste deel met de fiets. Met een multimodale aanpak is het mogelijk om twee of meer types van vervoer te combineren, waardoor er altijd gebruik gemaakt kan worden van de fiets. Daarmee kunnen forensen ook gebruikmaken van de fietsregelingen en meedoen met een fietsplan.

Parkeer en fiets vanaf een transferium

Rond de grote steden zijn er vele fietstransferia waar je eenvoudig de auto kunt parkeren en vervolgens de fiets kunt pakken om de stad in te gaan. Deze combinatie van Ride & Bike wint nu zeker aan populariteit. Ook kun je vanaf het station of transferium een leenfiets pakken om naar je werk te komen. Ideaal om files in de stad te vermijden en je hebt geen parkeerproblemen meer.

Op de website van OV-fiets beschikbaarheid staat een overzicht van alle locaties en beschikbaarheid van OV-fietsen. Veel transferia hebben ook de mogelijkheid om de eigen fiets te parkeren. Deze parkeer- en fietsplekken aan de rand van een stad zijn vaak gratis en zorgen voor een autoluwe binnenstad.

Ride & Bike

Voor de echte fietsers is er natuurlijk nog een oplossing waarbij je het eerste deel met de auto kunt rijden en het laatste deel met de fiets. De fietsdrager biedt hiervoor een prachtige oplossing. Met een fietsdrager neem je eenvoudig je fiets mee tot de gewenste parkeerlocatie. Dit kan een transferium zijn, maar kan uiteraard ook een andere parkeergelegenheid zijn. Forensen kunnen dan zelf bepalen hoeveel kilometer gefietst wordt. Het zorgt voor ontspanning, een gezonde start en afsluiting van de werkdag en het is mogelijk om de gefietste kilometers binnen een fietsregeling vergoed te krijgen (19 cent per kilometer onbelast via de nieuwe werkkostenregeling).

Met de Go Velo-app wordt automatisch gemeten welke afstand er met de auto afgelegd is en welke afstand met de fiets. Hierdoor is het mogelijk om woon-werkverkeer te registreren en kan de fietser door de werkgever beloond worden in geld of punten. De punten kunnen in de webshop van Go Velo verzilverd worden.

Meer weten over het stimuleren van fietsgedrag voor het woon-werkverkeer? Benieuwd naar de mogelijkheden van fietsstimulering voor bedrijven of organisaties? Neem dan contact op met een van onze adviseurs of mail ons.